ساخت و طراحی زیورآلات

بانوان هنرمند در زمینه ساخت و طراحی زیورآلات

نام و نام خانوادگی : ماه منیر شربت خوری

تاریخ تولد : 1340

مدت اقامت در کیش : 20 سال

نام و نام خانوادگی : مژگان مختاری همامی

تاریخ تولد: 1349

مدت اقامت در کیش: 16 سال

 

نام و نام خانوادگی : نیلوفر چارسویی

 

 

زیورآلات

تاریخچه ساخت زیورآلات به دوران پارینه سنگی میرسد وایرانیان یکی ازعلاقه مندان به این موضوع بودند. دنیای مهره های رنگی و سنگ هایی با اشکال مختلف و ترکیب کردن این سنگ ها ، مهره ها و مرواردید ها برای ساخت دستبند ، گردنبند، گوشواره و ... بسیار جذاب هست. دنیای بدلیجات دست ساز دنیای گسترده‌ای است چون دنیای مهره ها و سنگ ها بسیار متنوع و پیچیده است. سنگ ها هم به لحاظ زیبایی و هم رنگ و طبیعی بودن جلوه بهتری در دستبند های دست ساز و گردنبند های دست ساز ایجاد می کنند.

صنایع دستی ترکمن ها بازتابی از تاریخ تمدن این ملت است و می تواند باعث انتشار موثر فرهنگ و رسوم مناطق مختلف باشد. تعدادی از صنایع دستی ترکمن صحراکه بانوی خوش ذوق و هنرمند مشغول به آن است.

ساخت و طراحی زیورآلات ترکمنی با سنگ های قیمتی و صنایع دستی ویژه این منطقه می باشد. هنر جواهرسازی در سنت و فرهنگ قدیمی ترکمن ریشه دارد. در گذشته، انواع اشیاء (غلاف و دسته ی شمشیر، چاقو، تفنگ) را با سنگهای قیمتی تزیین می کردند که امروزه در تهیه زیورالات زنان از این سنگهای قیمتی استفاده می شود.

 

 

 

درباره

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بانی امور فرهنگی و هنری، در سطح جزیره کیش می باشد. که نظارت بر کلیه فعالیت های فرهنگی و هنری در این جزیره کیش را به عهده دارد.

تماس با ما

جزیره کیش، میدان سنایی، بلوار اندیشه، ساختمان بساک معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش

44455377 (076)
44455380 (076)