سرکار خانم ایران دَرودی

نام  و نام خانوادگی : ایران دَرودی

تاریخ تولد : 1315/06/11

ایران درودی یکی از مشهورترین نقاشان ایران به شمار می رود که عنصر نور جزو جدا ناشدنی از نقاشی های او است.

او معتقد است ثروت واقعی اش ۲ چیز است. نخست آن که اسمش را ایران گذاشتند و دوم آن که عشق به وطن برایش به عشقی فرهنگی تبدیل شده است. 

این هنرمند تجربه‌ برگزاری ۶۴ نمایشگاه انفرادی در موزه‌ها و گالری‌های معتبر جهان و ۸۰ فیلم مستند  را در کارنامه‌ خود دارد. همچنین هشت اثر نفیس او در گنجینه‌ موزه‌ی هنرهای معاصر تهران و دیگر موزه‌های ایران و برخی از آثارش در دیگر موزه‌های دنیا هستند.  

تابلوی طغیان کویر : این تابلو از برجسته ترین آثار نقاشی ایران درودی به شمار می آید که آن را مورد علاقه ترین تابلوی نقاشی اش برشمرده است. تابلو طغیان کویر،  در ۲۰۰۷ میلادی کشیده شده و در نمایشگاه موزه‌ هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد.

تابلوی جاودانه خلیج فارس از دیگر آثار مشهور درودی محسوب می شود ، این اثر را تحت تاثیر شعری که یک سرباز ایرانی پیش از مرگش سرود و در روزنامه اطلاعات ۳۲ سال پیش چاپ شده بود، خلق کرده است. تمام عشق درودی به ایران زمین در این اثر گنجانده شده است.

رگ‌های زمین، رگ‌های ما

ایران درودی در سال ۱۳۴۷ به سفارش شرکت آی. تی. تی که لوله کشی نفت آبادان به ماهشهر را به عهده داشت، تابلوی نفت ایران را کشید. احمد شاملو نام رگ‌های زمین، رگ‌های ما را بر این شاهکار نهاد و در سال ۱۳۵۲ شعری برای او سرود.

ایران درودی در کنار آثار نمایشی خود و گالری هایی که برای نمایش آثارش برگزار کرده، پنج کتاب مهم نیز منتشر کرده است که برخی از این آثار در برگیرنده آثار نوشتاری وی هستند و برخی از آن ها شامل مجموعه گردآوری آثار نقاشی او به شمار می آیند.

سوژه گل، به عنوان عنصری همیشگی در تابلوهای درودی، تمثیل زنانگی، جاودانگی و امیدواری است. گل‌هایی که با نزدیک شدن به مرز انتزاع، از عالم واقع فاصله می‌گیرند. گل‌هایی برجسته که قادرند در هر سطحی میان زمین و آسمان برویند و تکثیر شوند.

ایران درودی با گل و نور در تابلوهایش امید به ماندگاری را نوید می‌دهد و رمز و راز بودن در عالمی دیگر را زمزمه می‌کند. نقاشی‌های ایران درودی، نمایانگر خوانشی فردی و گاه زنانه از شکست و پیروزی، در زندگیِ پرفراز و نشیب انسان است که همواره امید در آن جریان دارد.

از دیگر خصوصیات بارز نقاشی‌های درودی، حضور عنصر حرکت است. گل‌های تابلو، همچون شعله‌های پرفروغ آتش، نویدبخش بودن و حضور در لحظه‌اند که روح را از ایستادی و مرگ می‌رهانند.

فاصله‌ی دو نقطه…!

در فاصله‌ی دو نقطه اتوبیوگرافی ایران درودی است. او در این کتاب ماجرای زندگی خود را از هنگام تولد شروع کرده و نکته به نکته تمامی آنچه شخصیت وی را ساخته است، به زبانی ساده بازگو می‌کند. لابه‌لای صفحات کتاب به مناسبت موضوع تصاویری از تابلوهای نقاش به‌چاپ رسیده است. او در بخشی از این کتاب درباره نگاه و رویکردش به نقاشی می نویسد.

قصه انسان و پایداری اش، شناخت نامه ایران درودی

کتابی به نام قصه انسان و پایداری اش، شناخت نامه ایران درودی به اهتمام مهدی مظفری ساوجی را انتشارات سخن در سال ۱۳۸۷ منتشر کردند. این کتاب مجموعه مقالات، مصاحبه ها، نامه‌هایی که شخصیت‌های نام آور دنیا خطاب به درودی نوشته اند و همچنین اشعار شعرای بزرگ معاصر ایران را که به او اهدا شده، شامل می‌شود.

 

 

 


 

 

درباره

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بانی امور فرهنگی و هنری، در سطح جزیره کیش می باشد. که نظارت بر کلیه فعالیت های فرهنگی و هنری در این جزیره کیش را به عهده دارد.

تماس با ما

جزیره کیش، میدان سنایی، بلوار اندیشه، ساختمان بساک معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش

44455377 (076)
44455380 (076)