قالی بافی، جاجیم و گلیم بافی

معرفی هنرمندان

نام و نام خانوادگی : شهناز انصاری

تاریخ تولد : 1335

مدت اقامت در کیش : 32 سال 

 

نام و نام خانوادگی : نوشین لشنی

تاریخ تولد : 1363

مدت اقامت در کیش : 10 سال

 

نام و نام خانوادگی : مریم حسنلی

تاریخ تولد : 1355

مدت اقامت در کیش : 26 سال  

 

جاجیم و گلیم

 جاجیم بافی و گلیم بافی، هنر ذهنی دیرینه زنان ایران زمین است. جاجیم نوعی زیرانداز شبیه گلیم به صورت راه راه و رنگین است که از نخ‌های ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه‌ای از این دو بافته می شود. طرح جاجیم بیشتر طرح هندسی گوشه دار یا تصویر حیوانات است  و رنگ های مورد استفاده در آن نسبت به گلیم شادتر و زنده تر میباشد. همچنین دار جاجیم همانند گلیم نیست بلکه برای بافت جاجیم، دار جاجیم بافی به صورت افقی روی زمین قرار میگیرد. امروزه از تولید جاجیم برای زیرانداز، سجاده، پتو، روفرشی، رومبلی، انواع پشتی و ... استفاده می شود.

 

قالی بافی

هنر قالی بافی یکی از هنر‌های ارزشمند و اصیل ایرانی است که سابقه‌ی دیرینه دارد. قالی و فرش علاوه بر جنبه‌ی اقتصادی نشان دهنده‌ی هنر و فرهنگ غنی کشور عزیزمان است که توجه دیگر کشور‌ها را نیز به خود جلب کرده است. قالی یک نوع پوشش برای کف زمین است که از الیاف پنبه، پشم و یا نخ و ابریشم بافته می‌شود. امروزه قالی‌ها به خاطر نقش‌های لطیف و زیبایی که دارند به عنوان یک وسیله‌ی تزئینی هم کاربرد دارند.

درباره

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بانی امور فرهنگی و هنری، در سطح جزیره کیش می باشد. که نظارت بر کلیه فعالیت های فرهنگی و هنری در این جزیره کیش را به عهده دارد.

تماس با ما

جزیره کیش، میدان سنایی، بلوار اندیشه، ساختمان بساک معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش

44455377 (076)
44455380 (076)